ANTWERPEN – Antwerpen, 2003. De maatschappelijk geëngageerde tieners Dana en Merel kraken een pand op de Antwerpse kaaien. De bejaarde hoofdredacteur van een éénmanstijdschrift laat zich door hen gijzelen en vertelt hen over de teloorgang van de Brederodestraat in de jaren zeventig. Hun engagement begint te wankelen. "Ik schrijf graag over wat er leeft in Antwerpen", zegt de jonge Antwerpse schrijver Tom Naegels over zijn derde boek Walvis.
Antwerpenaars zullen veel elementen uit Walvis herkennen: de anarchistische kolonie op de Gerlachekaai, de faxkrant 't Scheldt en de ontdekking van walvisbeenderen in Deurne bijvoorbeeld. Hoofdpersonages Dana en Merel zijn vrijgevochten tieners. Ze hebben een act die ze overal in de stad opvoeren.
"Ik heb bewondering voor kunstenaars die in hun eigen kleine wereld kunst produceren, of alternatieve muzikanten die op hun manier muziek maken. Tegelijkertijd sta ik er ook sceptisch tegenover: waarover gaat het, waarom doen ze het? Misschien gaat deze roman wel over het feit dat ik mezelf steeds burgerlijker voel worden", aldus Naegels.
Het zelfgenoegzame wereldje van Dana en Merel wankelt als ze de hoofdredacteur van een klein tijdschrift gijzelen. De mensen achter faxkrant 't Scheldt staan model voor dat personage. "In Antwerpen worden alle initiatieven direct politiek geduid. In mijn boek staat de hoofdredacteur voor de burger die begaan is met zijn buurt. Dat engagement is niet ingekaderd in een politieke of maatschappelijke beweging. Dus heeft hij over alles een mening. Soms snijden die meningen hout, soms zijn ze extremistisch. Als die burger vindt dat er niet naar hem geluisterd wordt, krijg je een 'verzuurde' burger."
"Walvis is een politieke roman over hoe mensen hun plaats in de samenleving zoeken. Antwerpen is dan een interessante stad om over te schrijven, alle grote veranderingen in de Vlaamse samenleving zijn hier toch begonnen."
Walvis, Tom Naegels, Nijgh & Van Ditmar, 197p, 14,95 euro (603 frank).