TIEN liter varkensbloed zeg. Hoe komen de katholieke Vlaamse hoogstudenten daar zo snel aan? Hebben ze in allerijl een zeug geslacht? Of hebben ze sowieso altijd een kratje klaar staan, voor mocht er toevallig een Waals minister langskomen? ,,Tedzju Robrecht, Reynders is daar!'' ,,Verhip Ewoud, open het vat!'' Met taarten smijten, ja, dat snap ik – een taart is overal verkrijgbaar en eenvoudig om te gooien. Maar varkensbloed? (,,Vlaams varkensbloed'', specificeert de mededeling – mét certificaat, dus, allicht.)
Nog los van het praktische aspect, wat is het nut van zo'n lugubere vertoning? Een symbolische actie, zo leert ons het handboek, dient om een complexe boodschap op een eenvoudige, visuele, 'ludieke' (aargh!) manier onder de aandacht te brengen. De laat-je-niet-verstrikken-campagne van de N-VA is een goed voorbeeld: het strikje staat voor Di Rupo, Di Rupo voor Wallonië, Wallonië voor de ondergang. Duidelijk. Mark Demesmaecker in een pitteleer en met een hoge hoed? De hoed staat voor de het kapitalisme, het kapitalisme voor het jodendom, het jodendom voor de ondergang, de ondergang voor Wallonië. Voilà. Liever tetten dan raketten? Tetten zijn leuk, raketten niet. Eenvoudig, het rijmt, en het bevat tetten. Goeie symbolische acties allemaal, of je het er nu mee eens bent of niet.
Keren we terug naar die tien liter varkensbloed, waarmee de Ozzy Osbournes van de Vlaamse Beweging de wagen van Didier Reynders overgoten hebben. Ze deden dat, zo lees ik, om ,,de hypocrisie van Reynders duidelijk te maken aan de buitenwereld. Hij doet zich bij Vlaamse bedrijfsleiders voor als iemand die openstaat voor dialoog, terwijl hij tegelijk een onverdoken imperialistische politiek voert, waarbij hij de aansluiting Sint-Genesius-Rode bij het hoofdstedelijk gewest Brussel eist.'' Dus: varkensbloed staat voor hypocrisie? Varkensbloed staat voor Sint-Genesius-Rode? De aansluiting van Rode bij Brussel is slecht voor Vlaamse varkens?
Merk op dat ik geen oordeel vel over de inhoud van de actie. Persoonlijk zie ik geen enkel verband tussen de gesprekken die Reynders voert met Vlaamse zakenlui – gesprekken die, zo lees ik, gaan over de verlaging van de vennootschapsbelasting en de activering van Waalse werklozen – en zijn mening over het statuut van Sint-Genesius-Rode. Persoonlijk lijkt de actie van de KVHV me hetzelfde als naar de Eroticabeurs gaan om daar, tussen de paaldanseressen, tepelklemmen en golden-shower-dvd's, een spandoek te ontrollen met: ,,Geen export van Europese landbouwproducten! Faire prijzen voor de Angolese boer!'' Maar daar vel ik dus geen oordeel over. Het gaat me enkel om de efficiëntie van de hoogstudentikoze communicatie. En dan moet, in alle objectiviteit, worden vastgesteld dat je bij het zien van varkensbloed niet meteen denkt aan de Brusselse Rand.
Dat is op zich niet erg. Bij het zien van blote borsten denk je ook niet direct aan de rakettenkwestie. Het is de ,,liever tetten dan raketten'' die het verband legt. En dat heeft de KVHV ook gedaan: door middel van slogans een verband gelegd tussen de ideeën van Didier Reynders, en tien liter varkensbloed. Ze luidden: ,,Bloedserieus, poten van de Rand!'' en ,,Corridor Wallobrux, over ons bloederig lijk!''
Mja. Je moet geen Noël Slangen zijn om te zien dat dat draken van slogans zijn. Corridor Wallobrux? Zelfs voor een petrochemisch bedrijf is dat een ellendige naam. En je voélt dat die 'bloedserieus' en die 'bloederig' erin gepropt zijn om toch maar iets te kunnen doen met die liters bloed die ze blijkbaar nog hadden liggen en waar ze vanaf wilden. ,,Poten van de Rand''? Als dat de slogan is, gebruik dan toch varkenspóten! Duidelijker, eenvoudiger, en gemakkelijker om te vervoeren. ,,Over ons lijk?'' Wat is er mis met een lappenpop van een lijk? Met een blauwe boerenkiel en een pet, om De Vlaming uit te beelden. Je gooit die voor Reynders' wagen, hij rijdt erover en voilà: een visuele representatie van de arrogante Waal die de arme Vlaming als voetveeg gebruikt. Geen gedoe met dat gruwelijke bloed, en je hoeft er geen Nederlandse uitdrukking voor te verkrachten, wat voor een Vlaams-nationalist toch ook meegenomen zou moeten zijn.
Zonder twijfel: deze actie komt in alle universitaire handboeken, als slechtste ludieke actie ooit. Kunnen de hoogstudenten over zichzelf leren. Eigenlijk is het onbegrijpelijk. De kaarten hebben nog nooit zo goed gelegen voor de separatisten. Elke dag worden we overspoeld met berichten over Walen die het verknoeien. Zullen wij wel allemaal braaf negentig rijden om Al Gore president te laten worden, honderd kilometer verder geven de Walen nog eens extra gas! Het enige wat je als separatist vandaag moet doen om te scoren, is op tv op weekend gaan met Marc Reynebeau. En dan nog zijn er die erin slagen om dat momentum te missen. Het moet zijn dat sommigen in die beweging het niet gewend zijn dat het zo gemakkelijk gaat.